Jak mówić o emocjach?

Rozmowa rozwiązuje szereg problemów, a mówienie o emocjach do najłatwiejszych nie należy, jednak warto. Warto rozmawiać, wyrażać to, co się czuje i zrzucać z siebie balast. Warto informować innych jaki wpływ ma na nas określone działanie/zachowanie/wypowiedź. Skąd mają się o tym dowiedzieć, jeśli nie od nas. 😊 Jest to istotne w szczególności w tych sytuacjach, gdzie zależy nam na relacji. A nawet jeśli nie zależy – to wyrażenie siebie też przynosi ulgę. Zwłaszcza tym emocjonalnym i wrażliwym, choć wymaga trochę odwagi. 😊

Kilka wskazówek ode mnie- jak to robić:🦋

1. NA SPOKOJNIE- poczekaj aż kurz trochę opadnie, zwłaszcza jak czujesz, że to duży kaliber emocji. Im większe natężenie emocji tym mniej racjonalnego myślenia, a to nie sprzyja porozumieniu.

2. MÓW O KONKRETACH, najbardziej obiektywnie jak tylko jesteś w stanie. Najlepsze jest tzw „oko kamery”, spojrzenie z zewnątrz. Unikaj generalizacji typu: zawsze, nigdy, wszyscy. Idealnie, żeby wypowiedź była jak najmniej zabarwiona emocjonalnie.

3. WYRAŻAJ EMOCJE ZE SWOJEJ PERSPEKTYWY- np. czuję złość, jest mi smutno, czuję poirytowanie. Unikaj wypowiedzi typu „wkurzasz mnie” czy „przez Ciebie jest mi smutno.”

4. OPOWIEDZ O SWOICH POTRZEBACH- np. potrzebuję bezpieczeństwa albo wsparcia

5. PRZEDSTAW SWOJĄ PROŚBĘ, zakładając jednocześnie, że druga strona może ją spełnić, lecz nie jest do tego zobligowana.

Im więcej będziemy ćwiczyć mówienie o emocjach tym lepiej będzie nam wychodzić, a nasze życie będzie spokojniejsze, bardziej harmonijne i szczęśliwe.❤

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *